Honismereti csoport, művészetpedagógiai csoport

 

Honismereti csoport

A Hungaro-Dalton Pedagógiai Innovációs Egyesület céljai között szerepel a megye pedagógiai értékeinek feltárása, megőrzése és továbbadása a tanulóifjúság nevelése, fejlesztése érdekében. Ebből az indítattásból szeretnénk összegyűjteni és helytörténeti kiadványban bemutatni azon egykori pedagógusok munkásságát, akiknek személyéhez az iskola ma is kötődik.

Olyan tekintélyes, környezetükben elismert pedagógusok munkásságát kívánjuk feltárni, akiknek az emlékét valamilyen módon az iskola (község, város) hagyományrendszerébe beépítette. Így

iskola/tanterem névadóként
lakóhely valamilyen intézményének névadójaként
emléktábla/emlékszobor/kopjafa stb. formában
a nevéről elnevezett verseny, esemény névadójaként
pedagógiai pályázat névadójaként
iskolamúzeum/emlékszoba létrehozójaként
iskolatörténet szerzőjeként
egyéb okból megőrzésre érdemesnek tartja

Kérjük szíveskedjenek jelezni, hogy az intézmény kapcsolódna-e kezdeményezésünkhöz! Pozitív válasz esetén kérjük, szíveskedjenek azt közölni, ki lenne az a személy (pedagógus), aki feltáró munkához segítséget nyújtana vagy szükséges tájékoztatást megadná.

Az összegyűjtött anyagot a tanév folyamán szeretnénk feldolgozni, majd méltó formában megjelentetni.
Visszajelzést elektronikus levélben a következõ címre kérjük:  kallosne kukac freemail.hu vagy nelli1 kukac freemail.hu

 
Üdvözlettel
Kallós Károlyné, dr. Gönczöl Lászlóné  

 

Kapcsolódó anyagok
Az összegyűjtött és feldolgozott anyag: Jeles pedagógusok Győr-Moson-Sopron megyében (ÚJ!)
Irányadó vázlat kutatómunkához
Galéria-Honismereti munkacsoport-Iskolatörténeti kutatás 2006/07
Galéria-Honismereti munkacsoport-Iskolatörténeti kutatás 2007/08
Gömöryné Mészey Zsuzsa - Kallós Károlyné: Levél a Honismereti kutatócsoport részére

 

Elválasztó kép

 

Művészetpedagógiai csoport
 
„Sokszor egyetlen élmény egész életre megnyithatja a fiatal lelket ...
Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni: ezt megszervezni az iskola kötelessége”
Kodály Zoltán

 

A csoport megalakulásakor a művészetoktatás területén dolgozó pedagógusokként áttekintettük az elmúlt 15-20 év területünket érintő válságát. Beszélgetéseink során rögzítettük a negatívumokat:

 - a csökkenő óraszámot
 - a zeneoktatásban alkalmazott, Kodály nevével fémjelzett módszer árnyékba kerülését
 - az ifjúság érzelmi nevelésének hiányosságait
 - a diákok sikerélményhez, közösségi alkotótevékenységhez juttatásának problémáját

Úgy ítéltük meg, segítő kezet kell nyújtanunk az oktatási intézményeknek és az ott tanító kollégáknak, hogy koncertek, nyílt énekórák szervezésével a művészet valódi értékeit csillanthassuk meg a tanulók előtt. A koncertek műsorába mindig beillesztettük a helyi kórus, vagy zeneiskolában tanuló diák produkcióját is, ezzel megerősítést adva a saját értékteremtéshez.

Elterveztük, hogy minőséget képviselő műalkotásokkal megyünk a tanulók elé, ám ügyelünk arra, hogy egyszerűséggel, kisebb játékokkal közvetlenné tegyük azokat.

Amint a kontaktus kialakult, igyekeztünk bevonni őket a produkcióba, amivel személyessé válhatott számukra a közös élmény.

2006. évben  -Mozart-Bartók Interaktív Koncertek-  pályázatunkat az Alkotók Győrért keretre Győr Megyei Jogú Város Közgyűlésének Oktatási és Kulturális Bizottsága támogatásban részesítette. A támogatás és a fellépő művészek aktivitása által lehetőé vált, hogy kb. 1300 diák saját iskolájában magas szintű zenei produkciót élvezhessen, továbbá ne passzív szemlélõje legyen a komolyzenei elõadásnak, hanem örömmel bekapcsolódjon az előadás folyamatába.

Kezdeményezésünk óriási tetszést aratott nemcsak a diákok, de az iskolák vezetői és pedagógusai körében is.

2006-os koncertek reakcióit megkaptuk csodaszép rajzok és diákvélemények formájában, melyekből néhányat megemlítenék:

- V. Bernadett: Nagyon sok dalt hallottunk, melyek színesek és élvezettel teli elõadások voltak.
- S. Gábor: Az előadáson több idézet és vicces operarészlet is szerepelt, amibe egy 5. osztályos fiút is bevontak nagyon humoros módon.
- K. László: Gyerekeket hívtak a színpadra, együtt énekeltek és táncoltak. Nagyon élveztem az előadást. Szeretném, ha lenne többször is ilyen koncert az iskolában.

A 2007. évi rendezvénysorozat célja

A továbblépés útját abban látjuk, hogy a jövõben ne csak Győrre koncentráljunk, hanem, mint egyesületünk alapszabályában megfogalmaztuk, kiterjeszthessük tevékenységünket az országhatáron elül és kívül lévő oktatási intézményekre is. 2007-ben még nagyobb igény fogalmazódott meg a koncertek folytatására, de teljesíteni ezeket a felkéréseket csak akkor tudjuk, tekintve az oktatási-nevelési intézmények jelenlegi problémáit, ha pályázati úton juthatunk a megvalósításhoz szükséges anyagi fedezethez.

„Vallom, hogy nemcsak művészeket kell nevelni, hanem a közönséget is meg kell ismertetni a művészet varázslatos ajándékával,
hogy később a műalkotások élményében egymásra találhassanak. ”
Kodály Zoltán  
Művésztanárok

Kőszegi Németh József - magánének tanár, karvezetõ, énekművész és közoktatási vezető

1982-ben Debrecenben, majd 1987-ben a Budapesti Zeneakadémián és a Műszaki Egyetemen szereztem a diplomáimat.
Tanítással már 1981-től foglalkozom, az oktatás különbözõ területein, az általános iskolától a fõiskoláig minden szinten mozgósíthattam képességeimet. 1990 óta a Richter János Zeneművészeti Szakközépiskola tanára vagyok, jelenleg tanszékvezető beosztásban. 2003 óta szinte minden országos énekversenyen szerepelt növendékem a díjazottak között. 10 évig magánénekesként a Győri Nemzeti Színház tagja voltam.
Pályám eddigi húsz éve alatt felléphettem a világ számos távoli pontján, Európa országai mellett Mexikóban, USA-ban, Dél-Kóreában, Taiwanon, Taiföldön, Szingapúrban, Malajziában, Kínában, Indiában, a Fülöp-szigeteken, Katarban és Cipruson. Ezt tartom a mûvészet jutalmának.

Karsai Klára - énekművész, zenetanár

Hegedűsként kezdte pályáját, majd énekesként volt alkalma Európaszerte fellépni az opera, operett és musicalirodalom jelentõs szerepeiben, pl. : Cherubino, Lauretta, Musette, Mimi, Michaela, Adele, Sylvia Lisa, Angele, Maria, Anita és Flammchen. Pedagógusi munkáját tanitványaival népdalénekesi versenyeken elért kiemelkedő eredményei fémjelzik. Hitvallásom: alázat, szorgalom, következetesség s szeretet.

Gál Anikó - a színház kórusvezetője, zenetanár, zongorakísérő

Munkája során részt vesz az opera-, operett- és musicalirodalom remekeinek betanításában, előadásain. A Rába Dal- és Társaskör karnagyként már több ismeretterjesztő koncertet szervezett a zenés színpadi műfajok kialakulásáról, fejlődéséről.

Bojtár Imre - a szinház zenekarának oboa-szólamvezetője, a győri Zeneművészeti Szakközépiskolában oboatanár. Fellépésein és az eddig elkészült 7 CD-lemezén fõleg a magyar zenét népszerűsiti, így édesapja, Bojtár László műveit is. Önálló oboa-zongora CD-jének címe: A dalnak lenge szárnyán; melyen feleségével, Gál Anikóval muzsikál együtt.

Némethné Bíró Emma - zeneelmélet-, szolfézstanár és karvezető

Diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Debreceni Tagozatán kitüntetéssel vézett. Pályáját a Budapesti XXII. ker. Nádasdy Kálmán Zeneiskolában kezdte, ezután a Győri Nemzeti Szímház kórusának szólamvezetője lett. 15 éve pedig a Győri Liszt Ferenc Zeneiskola szolfézs tanáraként tevékenykedik, növendékeivel országos versenyeken több alkalmommal a díjazottak között szerepelt.

 

Lap tetejére